282 views

Από το 1939 έως και το 1947, η παγκοσμίως γνωστή Atletico Madrid, συγχωνεύτηκε με μια ομάδα από την Σαραγόσα. Μόνο που δεν ήταν μια οποιαδήποτε ομάδα, αλλά αυτή της ισπανικής αεροπορίας, που λίγο νωρίτερα είχε υπηρετήσει στον εμφύλιο και κατόπιν διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο! Μόλις η συγχώνευση αυτή έλαβε τέλος, στην Αγγλία μια αεροπορική εταιρία δημιούργησε την δική της ομάδα, της οποίας η περιπλάνηση συνεχίζεται μέχρι και σήμερα!

 

Ο λόγος λοιπόν για την British Airways FC. Τα πράγματα όμως δεν ξεκίνησαν ακριβώς έτσι! Γυρνώντας τον χρόνο πίσω στον Απρίλιο του 1947, η British Overseas Airways Corporations, ήταν μια από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρίες στην Ευρώπη! Με έναν στόλο περί τα 200 αεροσκάφη, υπήρξε κι αυτή καθοριστική στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, προσφέροντας τα αεροσκάφη της στον βρετανικό στρατό. Μετά την λήξη αυτού συνέχισε την λειτουργία της, επεκτείνοντας το ήδη μεγάλο δίκτυο πτήσεων σε κάθε άκρη του πλανήτη! Όπως ήταν λογικό, η ανερχόμενη ζήτησή της, έφερε μεγάλη αύξηση προσωπικού. Παρά τις πολλές ώρες εργασίας και των ατελείωτων υποχρεώσεων, στην BOAC αποφάσισαν πως υπήρχε λίγος χρόνος για… μπαλίτσα βρε αδερφέ! Έτσι η εταιρία αποφάσισε να δημιουργήσει μια ομάδα, στην οποία θα αθλούνταν και θα διασκέδαζαν οι εργαζόμενοι της, δημιουργώντας σωματεία σε κάθε λογής αθλήματα! Το ποδόσφαιρο δεν ήταν δυνατόν να απουσιάσει, και το 1947 η πρώτη ομάδα της βρετανικής αεροπορίας ήταν πλέον γεγονός.

Στις απαρχές της ιστορίας της, ο σύλλογος αρκούταν σε φιλικές αναμετρήσεις με εργαζόμενους άλλων εταιριών αλλά και κοντινών ομάδων, μιας και οι ανυπολόγιστες ζημιές του πολέμου, είχαν δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα στο συγκοινωνιακό κομμάτι. Μέχρι και το 1974, η BOAC συνέχιζε υπό αυτό το καθεστώς, δίνοντας συνήθως «ραντεβού» μερικά Σαββατοκύριακα κάθε χρόνου στους αγωνιστικούς χώρους για σκόρπιες αναμετρήσεις. Παράλληλα με τα ποδοσφαιρικά δρώμενα, η 31η Μαρτίου του 1974 ήταν καίρια για την λειτουργία των βρετανικών αερογραμμών, αφού τότε εγκρίθηκε η συγχώνευση της BOAC με την British European Airways, δημιουργώντας την κραταιά σήμερα αεροπορική εταιρία, British Airways.

 

british airways

 

Η συγχώνευση αυτή δημιούργησε σύγχυση στις τάξεις της ποδοσφαιρικής ομάδας, μιας και κλονιζόταν ακόμη και η ύπαρξή της. Παρόλα αυτά, τα πράγματα πήραν μια εντελώς διαφορετική τροπή. Στις αρχές του 1980, πάνω από 200 εργαζόμενοι της British Airways θέλησαν να ασχοληθούν με τον αθλητισμό και κατανεμήθηκαν στα διάφορα αθλητικά τμήματα του συλλόγου. Μάλιστα η ποδοσφαιρική ομάδα, σάρωνε στις Sunday Leagues επί σειρά ετών, μέχρι που το 2007 αποφάσισε να εισαχθεί στους «κόλπους» των επίσημων αγγλικών κατηγοριών.

Ξεκινώντας λοιπόν το ταξίδι της από την 13η κατηγορία και τα τοπικά του Μίντλσεξ, o σύλλογος αγωνιζόταν στο Concorde Center του Κράνφορντ, εκεί όπου μερικά χρόνια πριν κατασκευαζόταν το «θαύμα» της αεροναυπηγικής! Σταδιακά σκαρφάλωσε τις κατηγορίες και εισήχθη στο «αναγνωρίσιμο» κομμάτι των αγγλικών κατηγοριών, φτάνοντας μέχρι και την 10η κατηγορία, στην οποία βρίσκεται μέχρι και σήμερα. Ωστόσο η άνοδος αυτή επέφερε ορισμένες αλλαγές στον τρόπο και την λειτουργία του συλλόγου. Ο πρόεδρος, Ray Pipes, αποφάσισε ότι προκειμένου η ομάδα να διατηρήσει το status της στην κατηγορία, έπρεπε να κινηθεί σε περισσότερο «επαγγελματικά» πλαίσια. Έτσι πήρε την μεγάλη απόφαση να μετακομίσει ο σύλλογος στο κοντινό Μπέντφοντ, με τους «Αεροπόρους» να μοιράζονται πλέον το The Orchard με την τοπική Bedfont & Feltham. Ακόμη, θεώρησε ότι αρκετοί από τους εργαζόμενους δεν είχαν τα απαραίτητα «προσόντα» να αγωνιστούν στην 10η κατηγορία, φέρνοντας στον σύλλογο αρκετούς ερασιτέχνες παίκτες, που είχαν εμπειρία από τα χαμηλά «στρώματα» της non-league.

 

british airways

 

Όλα αυτά βέβαια είχαν και τον αντίκτυπό τους. Η ομάδα παράλληλα με την επισφράγιση της παραμονής στην κατηγορία, κέρδισε και το δικαίωμα συμμετοχής στο FA Vase, το αντίστοιχο Κύπελλο για τις ομάδες από την 8η έως και την 10η κατηγορία. Μπορεί να αποκλείστηκε από τον πρώτο γύρο απέναντι στην ανώτερη Harefield Town, ωστόσο η συμμετοχή καθεαυτή ήταν το επιστέγασμα μιας προσπάθειας χρόνων. Επιτρέψτε μου να κάνω και μια παρένθεση, καθώς ο τελικός του FA Vase εκείνης της χρονιάς ήταν ανάμεσα σε δυο ομάδες από την ένατη κατηγορία. Ο λόγος για τις Cray Valley Paper Mills και Chertsey Town, οι οποίες διεκδίκησαν το τρόπαιο στο Wembley μπροστά σε 42,962 θεατές. Ναι καλά ακούσατε! Επιστρέφουμε λοιπόν πίσω στο θέμα μας, με την British Airways να βρίσκεται και την νέα σεζόν στην 10η κατηγορία, διεκδικώντας εκ νέου την παραμονή. Ωστόσο δεν είναι η μόνη ομάδα που αποτελείται από εργαζόμενους!

Λίγες κατηγορίες πάνω, συγκεκριμένα στην Division One της Northern Premier League βρίσκεται η Stocksbridge Park Steels. Αν σας θυμίζει κάτι το όνομα, πρόκειται για την ομάδα που ξεκίνησε την καριέρα του ο Jamie Vardy, όσο φυσικά δούλευε στην British Steel, μια εταιρία μετάλλων. Και εκείνη αποτελούταν και αποτελείται -όχι εξολοκλήρου- από εργαζομένους των μεταλλείων, έχοντας φτάσει μέχρι και την έβδομη κατηγορία! Το πιο επιτυχημένο story όμως, δεν είναι άλλο από αυτή της Vauxhall Motors ! Η αντίστοιχη «Opel» της Αγγλίας πραγματοποίησε πριν από μερικά χρόνια έναν τεράστιο άθλο, καθώς από μια απλή παρέα των εργαζομένων της αυτοκινητοβιομηχανίας, έφτασαν να αγωνίζονται στην Conference North το 2004 και μάλιστα γνώρισαν τεράστια δημοσιότητα, όταν απέκλεισαν την QPR από το FA Cup!

 

 

Κάπου εκεί όμως, το χόμπι έγινε ξαφνικά υποχρέωση, η συμμετοχή σε εθνική κατηγορία είχε και τα αντίστοιχα έξοδα, τα οποία ήταν δυσβάσταχτα τόσο για τους παίκτες, όσο και για την αυτοκινητοβιομηχανία. Έτσι ο σύλλογος οικειοθελώς «υποχώρησε» μερικές κατηγορίες και σήμερα βρίσκεται στην North West Counties Leagues, επίσης στην 10η κατηγορία. Τα πράγματα φυσικά δεν είναι πάντοτε έτσι. Εκτός της αγγλικής πραγματικότητας, σε πολλές περιπτώσεις, οι εταιρίες μέσω του ποδοσφαίρου επεκτάθηκαν, έγιναν περισσότερο γνωστές και εκτόξευσαν τα έσοδά τους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η PSV Eindhoven, που δημιουργήθηκε το 1913 από τους εργαζομένους της γνωστής εταιρίας ηλεκτρονικών Philips. Βλέπουμε λοιπόν εδώ ότι με την πάροδο των 106 χρόνων, η PSV έγινε μια από τις δυνάμεις του oλλανδικού ποδοσφαίρου, και η εταιρία της μια από τις κορυφαίες ηλεκτρονικών ειδών. Κάτι παρόμοιο ισχύει και την Wolfsburg η οποία είναι συνυφασμένη με την Volkswagen, καθότι και αυτή δημιουργήθηκε από εργάτες της αυτοκινητοβιομηχανίας, που εργάζονταν εκείνη την εποχή στον λεγόμενο «Σκαραβαίο»!

 

british airways

 

Στο Ηνωμένο Βασίλειο δυστυχώς δεν υπάρχει παρόμοιο success story, ωστόσο συναντάμε στα τοπικά ομάδες όπως η HSBC FC (μια από τις μεγαλύτερες τράπεζες παγκοσμίως), η Civil Service FC που φέτος έγινε 157 ετών (!) και τέλος η Ibis Eagles AFC, που αποτελείται από εργαζόμενους των low-budget ξενοδοχείων Ibis.

 

Συντάκτης: Φάνης Αγριτέλλης

 

Leave a Reply